Magisk sølvkugle eller...?
De europæiske forbrugerorganisationer ANEC og BEUC sætter med en ny udgivelse fokus på brugen af nanosølv i forbrugerprodukter. Organisationerne har fundet 117 produkter, der indeholder nanosølv, eller bruger det i deres markedsføring.
Den nye brochure fra BEUC og ANEC hedder “Nano – very small and everywhere – A technological magic silver bullet or a serious safety risk?”.
ANEC og BEUC har holdt øje med brugen af nanomaterialer i forbrugerprodukter siden 2009. I år har de fokuseret udelukkende på brugen af nano-sølv, idet de bemærkede en stigende brug af anprisninger, der fremhævede ’antimikrobielle’ fordele ved brugen af nano-sølv.
Alt i alt, er der fundet 117 produkter i forskellige kategorier, herunder kosmetik og produkter, der er beregnet til babyer.
ANEC og BEUC deler Forbrugerrådets og Det Økologiske Råds skepsis over for en øget brug af nano-sølv, fordi man endnu ikke ved nok om sikkerheden ved brug af nano-sølv i forbrugerprodukter, ligesom man heller ikke ved nok om hvordan nano-sølv bidrager til antibakteriel resistens.
Selvom sikkerheden ved brug af nano-sølv er ved at blive undersøgt af bl.a. Kommissionens videnskabelige komite (SCENIHR), viser opgørelsen fra ANEC og BEUC at flere og flere produkter med nano-sølv dukker op på markedet.
DTU miljø kigger nu nærmere på undersøgelsen med henblik på at inddrage nye produkter i den danske database.